Mivel nekem is volt szerencsém benzinkutasként dolgozni főállásban, ezért van némi rálátásom, hogy mikor, hogyan próbálják lehúzni az autósokat. Ezeket a sorokat azért vetem papírra, mert a minap olvastam ezt a cikket, melyben arról van szó, hogy a levett, de nem használt töltőpisztoly miatt kiszámlázott a kút 42 Ft-ot a vásárlónak. Nincs új a nap alatt.

 

A benzinkutas társadalmat 3 táborra lehet osztani: vásárlók, dolgozók, főnökök. Mindegyik próbálja úgy alakítani a dolgokat, hogy a lehető legjobban jöjjön ki a tankolásból. Elvileg teljesen egyszerű a folyamat, a vásárló behajt, tankol, fizet, esetleg jattol, majd elhajt. Ennél azért kicsit bonyolultabb a helyzet. Én a kagylós cégnél dolgoztam, ami az egyik legzsiványabb és legspúrabb az összes közül. A feljebb említett cikkben olvasható csalás a főnökök lehúzása, ez a tiszta biznisz neki, hiszen nem fogy termék, mégis befolyik X forint. Én is sokat fizettem, amikor a pisztolyokat kellett takarítanom. A pisztoly leemelése következtében 10-150 Ft-nak megfelelő összegről indul a tankolás. Ezt az is megfizeti aki tankol, csak neki nem tűnik fel, mivel meghúzza a töltő kallantyút, a szivattyú 1-2 másodperc késéssel indul, és egyből számol. Hozzátenném, hogy nem minden tankolásnál él ez a játék, csak kb. minden 10. alkalommal.

 

A főnökök másik nagy csalása a gázolaj - legalábbis nálunk a sok kamion miatt abból fogyott sok. Ha a vásárló tankolt gázolajat, akkor 7%-kal kevesebbett kapott a tankba, mint amennyit kiírt a számláló. Ezt sem veszi észre senki, hiszen szinte mindegy, hogy 35 vagy 39 liter fért bele éppen az átlag 40 literes tankba. A 7%-os bukta bent marad a nagy tartályban. Ezt követően átlag havi kétszer jött a Dres**r W**ne cég autója (akinek a töltőrendszer karbantartása a feladata). A nagy tartályokban van egy ultrahanggal működő szenzor, ez nézi, hogy mennyi van még a tartályban. Na, ezt a szenzort a csávó kiveszi, letolja helyén a csövet, és már szívja is kifele a gázolaj felesleget, a főnökkel meg elosztják. A dolgozók ebből ugyanúgy egy fillért se látnak, ahogy a pisztoly leemeléses 42 forintokból se, viszont ha szóvá teszik a főnöknek, akkor azonnali kirúgás jár érte. 

 

A dolgozóknak több, viszont kisebb bzinisz lehetőség jut. Egy dolgozó átlag bére 80-90 ezer kitűnő magyar forint, ehhez jön hozzá még a jatt, ami még jattal együtt sem nevezhető soknak egy vidéki kisvárosban. Mindezért kőkemény 12-13 órákat kell dolgozni váltott műszakban. Sőt, ha helyettesíteni kell akkor nem ritka a 24 órás műszak sem. Emellé jön a sorozatos teljesítménykényszer, hogy el kell adni X db pontgyűjtő kártyát, meg shop terméket, meg X liter prémium üzemanyagot naponta. Ha nincs meg a liter, akkor jön a szőnyeg széle a főnök irodájában. Tehát a fizut ki kell egészíteni. Általában a shopban eladott termékeket ha nem muszáj, akkor nem ütik fel, és behozzák a tescoból, ami kis pénznek hangzik, de nem az. Egy redbull pl 5-600 Ft a shopban, a tecsóban meg csak 300 körül. Vagy egy doboz sör szintén 500, és visszahozod 200 Ft-ért. Napi párezer forint ebből összejön. Ezután jön a szélvédőmosóval és olajjal seftelés. Ha kupak recéje törött, akkor tuti, hogy utántöltött a flakon. Egy téli szélvédőmosóért (4L) 4000 Ft-ot kért a cég. Ugyanaz utántöltve kihozható 600 Ft-ból, és nem egyet hanem 3-4 darabot el lehet adni naponta. Olajból 1 liter 10W40 szintén 4 rugó. Mennyi is a hipermarketben most 5 liter noname? 

 

Nagyjából ezekből lehet gazdálkodni. A régi trükkök már nem élnek. A nagy lóvé a számlázásokban volt. Ha pl te tankoltál 10 rugóért, és nem vitted el a blokkot, akkor kiütötték számlára. Voltak cégek akik mindig leadták a rendelést, hogy miről és mennyiért kell számla, amik után visszajattoltak. Tehát a te tankolásod már ment is valamelyik cég nevére. Ebből neked nem lett károd, viszont a vezetők szemét keményen szúrta, szóval beszűntették. Volt még a pontgyűjtőkártyával való ügyeskedés. Ha pl fizettél, de nem volt kártyád és otthagytad a pontot, akkor a shoposnál tuti volt 2-3 kártya, amire felüthette magának. Ezzel se károsítottak vevőt, de nehogy már jól érezd magad alapon ezért is kirúgás járt. Ami még most is fut, az a kuponos akció. Pl bedobják a postaládákba, hogy ha tankolsz 40 litert és odaadod a kupont, akkor 15 forinttal olcsóbb literenként a nyál. Ezeknek a kuponoknak a fele nem kerül felhasználásra, mert a magyar ember már nem fogékony a reklámokra, meg csak átverést sejt. Tehát tankolsz 40 litert, kifizeted teljes áron, de blokkot nem viszel, elmész. A shopos már fel is üti a kupont, így a különbözet az ő zsebébe vándorol.

 

Az viszont nagy tévedés hogy a kutasok a gázolaj sejkek. Abszolút nem engedték már nálunk, hogy vegyünk gázolajat a kamionosoktól. Ha kamera látta, akkor kirúgtak érte. Szóval éjszaka sunyiban kellett csapolni, és általában csak magán célra jutott így is, mert egy kamionos se ad sokat. Átlag 250 Ft-ért adják, és 280-ért lehet eladni. Egy 20 literes kannánál ez 600 Ft haszon, és egy kamionos ritkán ad többet. Ennyiért meg nem éri meg buktázni.

 

Még bónuszként leírom, hogy a prémium üzemanyag tré, a dízelt kivéve. A 95-ös prémium nem tisztít semmit sem, sőt. Ha olyan peched lesz mint nekem, akkor az a ragacsos kulimász, ami van benne tuti, hogy beköpi a gyertyát és majd elkezd rángatni meg kihagyni a motor. Erre mondják a kutasok, hogy az a kulimász az a cucc, amit feloldott a benzin. Nem. A lerakódás koksz, korom, többnyire fekete, nem pedig ragacsos átlátszó takony. A 100-ast meg az vegye, akinek emelt kopressziós motorja van, értsd versenyzők, repülőgépek, sportkocsik, stb. A skoda, meg a suzuki, sőt, még a családi opel sem fog repülni tőle. Ha 95-ös kell bele, akkor azt tegyed. Továbbá ha a kutas lemossa a szélvédődet, akkor illik adni jattot, azért dolgozik. Ha nem akarsz adni, akkor szólj neki, hogy ne mossa le.

 

Röviden és nagyvonalakban ennyi. Azért azt hozzátenném így a végére - csak ha esetleg idetévedne valami olajsejk, vagy vezérigazgató -, hogy ez mind csak a képzeletem szüleménye. Ha értitek, hogy mondom ;-)

 

Nem akarod hogy lehúzzanak? Tankolj magadnak, moss ablakot magadnak, minden mást hipermarketben vegyél. Ezt tudom tanácsolni.